maanantai 26. joulukuuta 2016

KIRJAVINKKI ONNEA JA ILOA ETSIVÄLLE: Gretchen Rubin - Onnellisuusprojekti

Vihdoin mä sain mun vuoden viimeisen kirjan päätökseen, vaikka elokuussa alkanut lukuprojekti venyikin joululoman toiseen päivään, jolloin istuin puolitoista tuntia junassa matkalla joulun viettoon äidin ja isän luo. Mä silti tein sen! Käteen jäi kirja, jota voin lämmöllä suositella muille onnellisuutta vaaliville, mutta löysin taas myös ihan yleisen lukuinnon, joka oli ollut vapaa-ajan kirjojen kanssa kadoksissa ja nyt onkin jo startattu eräs toinen kirja. Kirjathan oli mulle vielä yläkoulussa varsinainen intohimon kohde ja pienenä haaveilin muun muassa kirjailijan urasta (taidan haaveilla edelleenkin), sillä oon raapustellut monenmoisia tarinoita ja turinoita pienestä pitäen vihkot täyteen. Lukiossa kirjojen lukeminen sit unohtuikin täysin koulukirjojen lomasta ja vasta nyt tänä vuonna ollaan taas päästy lukemisen makuun ja voin kyllä sanoo, että hevillä mua ei enää kirjoista irti saa!


Anne kirjotti heinäkuussa blogiinsa postauksen käsitellen tätä Gretchen Rubinin kirjoittamaa kirjaa onnellisuusprojektista ja mä en voinut muuta, kun klikkailla sen Adlibriksesta tilaukseen. Oon huomannut, että viime vuosina onnellisuus on tullut entistä tärkeemmäks jutuks mulle ja oon tavalla tai toisella jatkuvasti yrittänyt testata, miten saisin ehkä enemmän irti jo kaikesta, mitä mulla elämässäni on ja samalla tuntea itseni onnellisemmaks. Oon kumminkin aina ollut mielestäni onnellinen, mutta parannettavaahan löytyy loputtomasti. Onnellisuuden ja elämässä vallitsevan ilon suhteen ei oo mitään päätepysäkkiä, onneks.

Tulikin mieleen, että just aiheesta hetki sitten puhuttiin yhden ystävän kanssa. Ihmettelin sitä, miks ihmiset jatkuvasti asettaa tietynlaisia yhteiskunnassa vallitsevia olettamuksia sekä tavotteita iän, sukupuolen, suhdestatuksen ja elämäntilanteen mukaan vielä nykypäivänäkin ilman tietämystä ihmisen omasta mielestä ja tavotteista. Siitä päästiinkin tähän aiheeseen onnellisuudesta; se on se, mitä kuulee monien tavottelevan. Toinen on onnellinen ja ilonen jostain asiasta, mikä sulle saattaa tuottaa lähinnä ahdistusta. Kumminkin onnellisuus on Se juttu, joka niin vahvasti haluais elää meissä jokaisessa.

Onnellisuusprojekti keskittyy siis Gretchenin kuluttamaan vuoteen etsien onnellisuutta. Gretchen koki olevansa jo onnellinen, mutta tiesi voivansa tulevan entistäkin onnellisemmaksi. Joka kuukausi hän keskittyi yhteen asiaan, jota halusi elämässään ja itsessään parantaa (vireys, avioliitto, työ, vanhemmuus, vapaa-aika jne.). Kuukauden aikana hän kertoi kuukauden päätöksistään, mitä hän teki saavuttaakseen sen parhaimmalla mahdollisella tavalla ja ylipäätään kuukauden kulusta noin onnellisuusprojektin tiimoilta. Inhimillisyyden nimissä kuukauteen mahtui toisinaan myös epäonnistumisia, joka toi mut itseni aina lähemmäs kirjoittajaa. Niin harmillista kuin se onkin, myös ne epäonnistumiset ja pettymykset kuuluu jokaisen elämään.

Mä sain ite jo tästä ekasta lukukerrasta tosi paljon irti, mutta tää on semmonen kirja, johon varmasti tuun palaan myöhemminkin uudestaan. Ajattelin aluks, että pitäiskö mun sopivasti tulevasta vuodesta tehdä vuosi keskittyen mun omaan onnellisuuteen, mutta haluan tehdä sen mun omalla tavalla. Sitä ennen mun pitääkin vähän miettiä, että mitkä on todella niitä asioita joihin haluan keskittyä ja ehkä kumminkin pelkän vuoden sijaan haluan aina tästä lähtien keskittyä ja kehittää mun onnea sekä iloa just tässä hetkessä. Tää kirja siis todella pisti mut miettiin omaa elämääkin.

Tää taitaa olla mun blogihistorian ensimmäinen kirjaa käsittelevä postaus, joten heittäkääpä ilmoille mielipiteenne; haluatteko multa vielä jatkossa jonkin sortin kirjavinkkejä? Entä olisko sulla suositeltavana mulle luettavaa? Heitä alas vaikkapa sun lempikirja!

10 kommenttia:

  1. Uu tää kirja pitää kyllä metsästää jostain itsekin! :D Vaikuttaa superhyvältä, ja onnellisuutta voi aina olla vähän lisää. Kiva kun vinkkasit tästä, ja mun puolesta kirjavinkkejä saa tulla jatkossakin :)

    http://revontulipalo.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ehdottomasti! Mä ite tosiaan löysin adlibriksesta tän, joten jos ei muualta löydy, niin sieltä ainakin. ;)

      Poista
  2. Vaikuttaa hyvältä tää kirja. Vois olla kivaa lukea lisääkin kirjavinkkauksia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjavinkkejä tulossa siis lisää! :) ♥

      Poista
  3. Todella kiva postaus, lisää vaan kirjajuttuja. :) Mulla on tällä hetkellä kyllä totaalinen tauko vapaa-ajan kirjoista, sillä hukun opiskelukirjoihin, kun en niitäkään meinaa saada luettua, kun entisestä lukutoukasta ei ole tietoakaan. :D

    Yksi aivan ihana kirja on F. Scott Fitzgeraldin Kultahattu!

    Unihiekkaa hiuksissa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opiskelukirjat pistää aina totaalisesti verottaen vapaa-ajan kirjoista, mikä on sinänsä harmi. :D

      Oonkin kyseisen kirjan lukenu enkuks joskus englannin kurssilla, mutta siitä on jo tosin pitkä aika ja tykkäsin kovasti. Voisin lueskella kyseisen kirjan pian uudestaankin, kun kumminkin yhtiin lempparikirjoihin lukeutuu. :)

      Poista
  4. Niin kiva lukea, että sait tästä kirjasta paljon irti, nimittäin itsekin tykkäsin tosi paljon tuosta opuksesta! :) Onnellisuus on käsitteenä jokaiselle eri asioita, mutta kaikkia todella yhdistää se, ettei sen tavoittelu varmaan pääty koskaan. Oman elämänlaadun parantaminen on kuitenkin loppupeleissä kaikkien omissa käsissä, joten tällaiset inspiraatiokirjat varmasti lisäävät motivaatiota ja pistävät ajattelemaan. ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on totta, että onnellisuuden tavottelu on ikuinen projekti ja aina tietää pystyvänsä parempaan tulokseen mittaamattomissakin asioissa, jotka taitaa olla niitä elämän tärkeimpiä juttuja. ♥ Viehättää ajatus, että ihminen ei todella vielä tiiä mihin kaikkeen on kykenevä vuosien saatossa ja kuinka paljon pystyy itseään kehittään just onnellisuuden tiimoilta sekä sit tottakai myös muiltakin kehitystä kaipaavilta alueilta. Tää kyllä ehdottomasti takas sen, että tuun lukeen jatkossakin onnellisuutta käsitteleviä kirjoja ja tähänkin opukseen tuun varmasti palaan vielä!

      Poista
  5. Mulla on täysin sama tilanne, että ala- ja yläaste olivat sitä lukemisen kulta-aikaa, mutta lukiossa lukeminen sitten jäi... Liekö kurssikirjoilla ollut osuutta asiaan :'D Mä raapustelin yläasteella aika paljon tarinoita, mutta jotenkin se jäi. Olisi kiva kokeilla tarinoiden kirjoittamista, mutta jotenkin pää lyö niiden kanssa ihan tyhjää!! :D Tää kirja mene ehdottomasti lukulistalle, sillä oot tätä kyllä kehunut niin paljon :>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kurssikirjat oli suuri paha! :D Harmi, että ne söi aina viimesetkin lukuinnon rippeet, koska nyt taas on huomannu, kuinka kirjojen lukeminen vaan on se juttu. ♥ Täytys yrittää joku kerta vaan antaa tekstin virrata miettimättä liikaa ja raapustaa koneelle tai paperille pelkkää ajatuksenkulkua sillä hetkellä. ;) Mullakin jouti se mun kirjan alku tehdasasetuksia palauttaessa muistamattani roskakoriin ja nyt en oo kesän jälkeen mitään raapustellu... :D

      Poista