sunnuntai 8. tammikuuta 2017

9 x KOOKOSÖLJY

Ihmetuote, jota on hehkutettu viime vuodet aina vaan enemmän ja enemmän ja joka monikäyttöisyydellään sekä tehokkuudellaan kumoaa monet synteettiset ja miksei myös luonnollisetkin kosmetiikkatuotteet. Kaiken kuulemani jälkeen mun ei hirveesti tarvinnut viime keväänä miettiä kiikuttaessani kassalle ensimmäisen kookosöljypurkkini. Keväisen kookosöljyn loppuessa kesän kynnyksellä tarkotuksenani oli jatkuvasti kauppaan raahatuessa ostaa uusi, mutta pitkitin sitä syksyyn asti ja nyt oon taas saanut vaan pohtia, että miten edes pärjäsin koko kesän ilman kookosöljyä... Oikeesti, miten!?

Tänään jaankin teille niksit, miten ja mitkä synteettiset kosmetiikkatuotteet voit korvata kookosöljyllä.


Meikin puhdistaja (myös vedenkestävä silmämeikki)

Keväällähän kookosöljy oli mulla juurikin tässä tarkoituksessa, mutta öljyä jäi ihan liiaks iholle parinkin vesipesun jälkeen, jonka takia aloin puhdistaan öljyt vanulapulla, mutta sekin jätti öljysen fiiliksen ihon pintaan ja oli liian työlästä mun makuun, joten siirryin takas helpompiin ja nopeampiin menetelmiin. Suosittelen kumminkin kokeileen kookosöljyä meikkiputsarina, sillä täähän saattaa tuntua just sulla paljon paremmalta ja käyttäytyä erilailla, mitä mun kohdalla. Ajattelin tosin vielä antaa kookosöljylle toisen mahiksen mun nykyisten meikkiputsarien loputtua ja iso plussahan on se, että kaikki erilaiset öljyt, mukaan lukien tottakai kookosöljy, poistaa myös vedenkestävät meikit.

Vartalokuorinta

Käytin kookosöljyä kuorintana kahvinpurujen kera niin keväällä kuin myös nyt syksystäkin lähtien. Kuorinnassa käytän kookosöljyä syystä, että se hoitaa ja kosteuttaa ihoa sekä tosiaan on samaa tököttiä, mitä voisit tunkasta sun omaan suuhunkin, joten sillon se on myös varmasti hyväksi sun iholle. Kahvinpurut taas sen sijaan kiihdyttää verenkiertoa ja poistaa selluliittia sekä toimii seoksessa kuorivana osana.

Kosteutta päänahalle

Mä kärsin ympäri vuoden ihan järjettömästä päänahan kuivuudesta atooppisen ihon takia ja kuinka monet kerrat oonkin kamppaillut eri tuotteiden kanssa, jotta saisin mun päänahan edes pieneks hetkeks kuntoon. Flow'n shampoopaloja käyttäessä ne auttoi aina aluksi, mutta päänahan kuivuus alkoi aina jonkin ajan päästä taas vaivaamaan. Päätinkin kokeilla kookosöljyä, joka sit kosteuttikin mun päänahkaa sen verran, että aina seuraavaan pesuun asti päänahka pysyi jopa kunnossa. Nyt taas päänahka on huonossa kunnossa ihan omaa laiskuuttani, mutta ikinä mitkään vaivalle tarkoitetut tuotteet ei oo saanut mun päänahkaa mihinkään suuntaan juurikin sen takia, kun kyse ei normaalista hilseilystä, vaan nimenomaan atooppisen ihon takia syntyneestä.

Hiusöljy

Jos tiedän, että oon suuntaamassa vasta aamutuimaan suihkuun, niin laitan yön ajaksi aina kookosöljyä koko hiuksiin (+ päänahkaan). Aamulla normaalisti suihkussa käytyä hiukset on ihanan pehmeet ja kiiltävät kookosöljyn ansiosta. ♥

Silmänympärysvoide

Mä oon jo reilusti yli kuukauden ajan käyttänyt säännöllisesti kookosöljyä silmänympärysvoiteena ja mä en oikeestaan tiedä, että miten se on todellisuudessa vaikuttanut, koska en oo ottanut mitään ennen & jälkeen -kuvia, mutta ainakin iho tuntuu siltä osin silkkiseltä sekä rypyt, joita muodostuu esimerkiks alaluomeen toisinaan ja joihin meikki karkaa, on mun mielestä nykyään tasasemmat. En tiiä onko mulla koskaan ollut kovinkaan tummat silmänaluset, mutta ainakaan tällä hetkellä multa ei semmosia löydy lomalla pitkään valvomisesta ja arjen huonosti nukutuista öistä huolimatta, joten en ainakaan ihan seinään lopettaiskaan kookosöljyn käyttöä tässä tarkoituksessa, vaikka tuloksista en ookaan täysin varma.

Ripsihoito

Mietin pitkään, että minkä nimityksen tälle heittäisin, mutta tosiaan mulla on tapana useimmiten ennen unille menoa levittää kookosöljyä ihan vaan sormella ripsiin. Teen niin myös sillon, jos oon menossa kouluun ilman meikkiä! Tätäkin oon tehnyt reilusti yli kuukauden päivät ja voin vannoa, että mun ripsistä on tullut pidemmät, tuuheemmat sekä vahvemman tuntuset. Harmi, että pituus ja tuuheus näkyy vaan ripsivärin kanssa, sillä mun oma ripsien väri on niin olematon. Valitettavasti tää tulos ei silti vetele vertoja mun yhden kaverin ripsille, jotka on ihan tajuttoman pitkät ja tuuheet olleet ihan omin avuin ja aina ihailen niitä kerta toisensa jälkeen enemmän ja enemmän.

Huulikuorinta

Mun oman kuulemani mukaan sokeria ei sais käyttää kasvoissa lainkaan muuhun kuorintakäyttöön, kun just vaan huuliin, korjatkaa, jos oon väärässä. Sen takia oonkin sekotellut yhteen kookosöljyä ja ihan kuiva-ainekaapista löytyvää sokeria, jonka avulla oon sit kuorinut huulet, jos ne on ollut ihan järkyttävässä kunnossa. Tällä saat huulista ihanan pehmeet ja myös huulten luonnollisen punan esiin! ♥

Huulirasva

Edelliseen liittäen käytän kookosöljyä huulirasvana useimmiten huulikuorinnan jälkeen ja kookosöljy kosteuttaa huulia ihan reippaasti. Ei tarvii pariin päivään huolehtia rohtuneista huulista, vaikka unohtaisitkin laittaa huulirasvaa. Mähän siis normaalisti käytän Blistexin huulirasvaa ja se toimii kans mainiosti, joten en oo sitä täysin korvannut kookosöljyllä.

After shave -öljy

Sä et todellakaan tarvii mitään erillisiä voiteita just sheivatulle iholle, kun saat rutkasti enemmän irti kookosöljystä tähän tarkotukseen. Iho saa kunnon kosteutuspommin, joten varmasti kuiva iho siltä osin on historiaa, kookosöljy myös rauhoittaa ihoa, ainakin omaan nenääni kookosöljy tuoksuu älyttömän hyvältä sekä sulla on yks turha purkki vähemmän kaapissa!

Mihin tarkotukseen sä käytät kookosöljyä?

8 kommenttia:

  1. Ihana postaus! <3 After shave, silmänympärysvoide ja noi hiusjutut ovat mulle ihan uusia juttuja. Pakko kokeilla, että auttaiskohan toi kookosöljy mun hiusten ikitakkuun. :D Toi ripsihoitokin on ihan uus tuttavuus, joten sitäkin on kyllä pakko kokeilla, jos ripset vaikka tuuhentuisivat semmoisiksi räpsyripsiksi ;) mä käytin joskus Vaselinia samaan tarkoitukseen, mutta se ei kyllä oo kasvattanu yhtään noita ripsiä :D Oon kuullut, että jotkut laittavat kookosöljyä myös kulmakarvoihin, kun haluavat niistä tuuheammat! :D vitsit mite monen putelin voi korvata kookosöljyllä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huippua, että postauksesta löyty jotain uusiakin käyttötapoja! Mä en koskaan oo tainnut kokeilla kookosöljyä ns. setvimisaineena, mutta sietäis kyllä kokeilla, kun nää mun kutrit tuppaa takkuuntuun niin paljon... Ehdottomasti kannattaa kokeilla kookosöljyä ripsiin! ;) Mä kans joka kerta saan yllättyä yhä uudestaan kookosöljyn monikäyttösyydestä, kun sitä kokeilee uusiin juttuihin. ♥

      Poista
  2. Oi pitääpä kokeilla tuota vartalokuorintaa! Ja toi ripsihoitoki kuulostaa mielenkiintoselta, ei oo itelle tullu mieleenkään mutta pakko kokeilla :D mie oon käyttäny lähinnä tukkaan ja joskus kynsiin/kynsinauhoihin, kynsistä tulee paljon vahvemmat jos muistaa säännöllisesti käyttää :)

    http://turkoosivadelma.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi vartalokuorinta tekee ihosta niin ihanan pehmeen ja sileen! Täytys itekin pian pitkästä aikaa taas se tehdä. Mä en ookaan koskaan kynsiin kookosöljyä kokeillut, mut täytyy kokeilla etenkin nyt vielä talviaikaan, kun mulla tuppaa just kädet oleen aika karmeessa kunnossa ja samalla menee myös kynnet ja kynsinauhatkin. :D Kiitos vinkistä!

      Poista
  3. Tosi hyvä ja mielenkiintoinen postaus! :) Itse olen käyttänyt kookosöljyä hiusten värjäyksessä: sekoitan hennajauhetta, kahvia ja kookosöljyä. Tällä seoksella saa kivan luonnolliset ruskeat hiusket. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ookaan aiemmin törmänny kookosöljyn käyttöön tossa tarkotuksessa, joten sitä saa edelleen yllättyä, että mihin kaikkeen sitä voikaan käyttää! :D

      Poista
  4. Pitää itekin kokeilla mahdollisimman pian kookosöljyä - en oo ikinä nimittäin testannut ja kaikki vinkit tän atopiaihon kanssa otetaan mielihyvin vastaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehottomasti kannattaa kokeilla, koska just ku atooppinen iho on niin herkkä kaikille kemikaaleille, niin niiden vähentäminenkään ei oo pahitteeks ja kookosöljyllä saa korvattua jo monet kosmetiikka-/hygieniatuotteet. ;)

      Poista