keskiviikko 18. tammikuuta 2017

UNIRYTMI TAKASIN RAITEILLEEN

Mä oon aina tykännyt valvottujen öiden sijaan aikasista aamuista sekä kunnon yöunista ja se on tullut huomattua tässä viimeisen kuukauden aikana. Mulla meni joululomalla unirytmi ihan nurin ja oon yrittänyt kääntää sen takasin vanhaan lähes tuloksetta. Koko alkuvuosi onkin hurahtanut oikeastaan vaan siihen, kun oon jatkuvasti liian väsynyt tekeen yhtään mitään. Pari päivää sitten mä kumminkin tein sen pitkästä aikaa! Taisin simahtaa joskus reilusti ennen 11 illalla ja heräsin seuraavana aamuna 6:30 virkeenä.


Heti aikasin herättyäni tunsin taas olevani enemmän elementissäni ja sain ihan rutkasti kaikkia tärkeitä juttuja tehtyä... Enemmän, kun näinä parina viikkona yhteensä. Tuntuu, että tää unirytmin muutos nujersi mun jaksamisen ja motivaation oikein kunnolla, koska en jaksanu mennä salille normaaliin tapaan ja keskittyminen on ollut niin matalalla. Yhtenä elämän ja terveellisen mielen sekä kropan tärkeimpänä peruspilarina on selkeestikin säännöllinen unirytmi ja sen huomaa terveessä kehossa yleensä jo yhdenkin huonosti nukutun yön jälkeen.


LAITA HERÄTYS AIKAISEKSI, VAIKKA MENISITKIN MYÖHÄÄN NUKKUUN

Aina ensimmäinen juttu, mitä yritän kääntäessäni lomarytmiä arkirytmiin! Ei ehkä kannata jättää tätä viimeseen lomailtaan, vaan tehdä kääntäminen niin, että seuraavana päivänä on vielä lomapäivä, koska ei kukaan halua palata lomilta arkeen puolikuntosena.

LAITA HERÄTYSKELLO KAUAS SÄNGYSTÄ

Näin tehdessäs sä joudut pakosti nouseen sängystä laittaakses herätyksen pois päältä, sulla ei oo mahdollista torkuttaa puoliunisena sekä ehdit virkoon jo hitusen matkalla sammuttaan herätyksen.

SANO EI PÄIVÄUNILLE

Vaikka sua kuinka väsyttäs aikasen herätyksen takia ja haluaisit nukkua päikkärit, niin jäät vaan siihen samaan oravanpyörään, jota mäkin oon polkenut koko alkuvuoden... Sano siis jyrkästi ei päikkäreille ja kittaa vaikka pari kuppia kahvia. Seuraavana aamuna kiität varmasti päätöksestä!

LUE KIRJAA

Tepsii ainakin mulla! Pyhitä illastas ees puoli tuntia ennen unille menoa pelkästään kirjan lukemiselle somettamisen sijaan ja voin vannoo, että uni tulee helpommin. Mä ite tuppaan lukeen iltasin ihan siihen asti, että silmät painuu pakosti kiinni, mitä ei koskaan oo tapahtunut Netflixin tapittamisen tai instagramin selaamisen toimesta.

Millasilla fiiliksillä sun vuosi on startannut? Entä löytyykö sulta lisää vinkkejä unirytmin kääntämiseen? 

12 kommenttia:

  1. Mulla on oikeastaan jokainen kohta käytössä, ja varsinkin toi aikaisin herääminen on ollut ihan must juttu aina tuolta syksystä asti :') Mulla kääntyy unirytmi melkolailla heti, jos annan itseni nukkua jonnekin 11 asti :D Mä en oo ikinä ollut mikään päikkäri-ihminen, enkä edes päiväkodissa jaksanut aina nukkua päikkäreitä, joten toi kohta mulla luonnistuu kuin itsestään :D Komppaan myös tota kirjan lukemista, sillä se puhelimen näprääminen antaa kyllä ihan liikaa virikkeitä ainakin mun avoille :>

    http://anskisss.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin yritän nyt tsempata ton aikasin heräämisen kanssa! ;) Ja sama homma täällä, että unirytmi on heti ihan vinksallaan, jos poikkee siitä normista, mihin on tottunu. :/ Toivon välillä, että multakin onnistuis päikkärittömyys, mutta välillä kyl vetelen niitä ihan liikaa... :D

      Poista
  2. Ompas kiva postaus. Hyviä juttuja olet saanut tähän listattua. :)

    VastaaPoista
  3. Hyviä vinkkejä! Itse tykkään kans mennä ajoissa nukkumaan ja herätä aikaisin, jotenkin saan paljon enemmän irti itsestäni ja päivästä :)

    http://fiiaelina.blogspot.com.au/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin oon huomannut saman, että aamulla saa enemmän kaikkee tehtyä eikä koko päivä mee sit tietyllä tapaa hukkaan, kun jaksaa vetää ittensä ylös aikasin. :)

      Poista
  4. Ompa kivoja kuvia! :-) Mä kans korjasin mun unirytmiä aika kauan tossa viime syksyllä, ja saman tyyppisillä jutuilla kun mitä sä oot tähän maininnu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! ;) Näillä saa hyvin onneks korjailtua rytmiä, mut menee kyl ihan älyttömän pitkään, että sen saa rutiininomaseks. :/

      Poista
  5. Siis unirytmi on kyllä mulla ainakin tosi vaikee saada kondikseen! Oon kunnon unikeko! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama täällä! Täytys vaan lomilla ja vapaapäivinäkin yrittää pitää kiinni siitä arkirytmistä, koska valvomisesta ja univelasta koituu vaan enemmän harmia ja kärttysiä päiviä. :D

      Poista
  6. Mun on pakko töiden takia herätä aikaisin, eli unirytmi kääntyy väkisilläkin, mutta tänäänkin silmät painui kiinni jo kolmelta iltapäivällä ja nukuin melkein tunnin päikkärit. Sitten illalla se nukkumaanmeno vaan venyy ja venyy. Pitäs tosiaankin puhelin viedä jo illalla toiselle puolelle huonetta, niin ei tulisi roikuttua somessa yötä myöten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Somee selaillessa helposti upottaa aikaa ihan liikaakin sinne! :/

      Poista