maanantai 13. helmikuuta 2017

RAPEAT LEHTIKAALISIPSIT

Mä rakastan kaikkia erilaisia sipsejä ja niiden tapasia, joten oon käyny varmaan jo melkein koko sipsivalikoiman läpi, mitä sä vaan kaupoista löydät. Hah, vissii hitusen liioteltua... Vai onkohan!? Kumminkin siinä tilanteessa, kun haluaa testailla jotain uutta, astuukin kuvioihin itse tehdyt sipsit, jotka on alkuvuoden ajan valmistuneet lehtikaalista! En voi väittää, että en olis muutamana perjantaina kiikuttanut sipsipussia tai Pringles-purkkia kotiin tuliaiseks näistä lehtikaalisipseistä huolimatta, mutta voin vannoa, että välillä näitä popsin suolasen nälkään, jollon yleensä tulis osteltua se sipsipussi.


Lehtikaali on kunnon superfoodia, sillä siinä on rutkasti vitamiineja (mm. C-, A- ja K-vitamiinia) sekä runsaasti kivennäis- ja hivenaineita. Salaattiaineksista se taitaakin olla ravintoarvojensa tiimoilta ykkösenä. Mä olin jokseenkin kauheen epäileväinen ekaa kertaa näitä tehdessä, mutta aika pian sain todeta epäilyksen täysin turhaksi.


Sipseihin tarvitset...

lehtikaalia (myydään yleensä 200 g pussukoissa)
1-2 rkl öljyä
Mausteita oman maun mukaan; mulla ainakin toiminut hyvin pelkän valkosipulimausteen kanssa sekä myös jopa ranskanperunamausteen kanssa, kun muuta ei ollut saatavilla. :D

Ohje: Laita uuni lämpiään keskitasolle 150 asteeseen! Pese lehtikaalia niin paljon, kun sipsejä haluat sillä hetkellä väsäillä. Mä itse esimerkiks otin viimeks puolet 200 gramman lehtikaalipussukasta, koska sillon niitä ei tuu naposteltua niin paljon kerralla mun pahan tavan huomioon ottaen... Revi lehdet irti varsiosasta siten, että niistä tulee hyvän kokosia naposteltavaksi. Heitä palaset uunipellille leivinpaperin päälle, lorauta öljyt sekä mausteet päälle ja pistä sekottaen käsillä leivinpaperin päällä. Mulla sipsit oli uunissa noin 20-25 minuuttia, joista viimeset 5 minuuttia ihan vaan jälkilämmöllä. Lopputulos näyttää ainakin joidenkin mausteiden kanssa tommoselta rusahtavalta. En oo näitä aiemmin kokeillutkaan ilman mausteita, ehkä sekin täytys kokeilla! 

Meneekö resepti testaukseen vai ootko kenties testaillut jo? ♥

2 kommenttia:

  1. Menee testiin!♥ Oon halunnut testailla näitä jo pidemmän aikaa, mutta jotenkin aina vaan jäänyt... :'D Kutistuuko noi muuten uunissa? :>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ainakin ite aattelin ennen näiden tekoo, et se olis muka kauheen vaivalloista tehä näitä, joten sit se testailu aina vaan veny. :D Mut kannattaa todellakin testailla! ;) ♥ Noi kutistuu jonkin verran, mutta ei kumminkaan ihan hirveesti!

      Poista