sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

VINTAGE BLUE JEANS & OVER THE KNEE BOOTS

Mulla on lähes aina ollut tapana hypettää ihan puhki kaikki jutut, mitkä oon kokenut hyväks, oli kyseessä sit vaate, kosmetiikkatuote tai joku muu vastaava. Tästäkin asusta oikeastaan kaikki osaset on koottu semmosista vaatteista ja asusteista, joita tulee käytettyä tiuhaan tahtiin ja jotka on edelleen mun mielestä ihan huippuja, vaikka ostosta on saattanut kulua vuosia.


Muistan kertoneeni näistä kengistä blogin puoleen joskus vuosi sitten, että en ees oo varma siitä oliko kenkien osto niin järkevä idea... Onneks oon saanut nekin epäilyt todettua päinvastasiks, koska ylipolvensaappaat on kuulunu lukiosta asti ihan mun lempparijuttuihin ja edellisten mennessä rikki en tosiaan tiedä, mitä olisin noiden saapikkaiden tilalle keksinyt ilman kyseisiä yksilöitä. Ja hei aika hiton hyvältä noi näyttää muun muassa tässäkin asussa!


Välillä tulee pohdittua ehkä vähän liiaksikin sitä, miten muut kuluttaa ja miksei ite vois vetää yhtä risaseks, vaikka se omakaan kulutus ei olis vielä just sillä itelle ihanteellisella tasolla. Kiitän silti luojaa, miks mulla ei oo mahollisuutta moiseen. Periaatteet ja järki kolkuttelee ainakin itellä heti omalletunnolle niin monesta eri syystä, jos ostelu riistäytyy omasta mielestä käsistä tai ostan jotain turhaa. Ja niin kyseinenkin asia vaan on suotu taas, että sen suhteen on tehtävä omat päätökset; mihin kulutat, millä tapaa ja mitä toimintaa tuet ostamalla tuotteen. Mä en ees oikeestaan oo vielä täysin varma, mihin mä haluaisin pyrkiä tän asian suhteen omalla kohdalla, mutta olishan se aika kiva omistaa aina vaan enemmän omistamalla ja hankkimalla entistä vähemmän sekä sen lisäks myös hankkia laadukkaita ja eettisesti tuotettuja tuotteita.


Mä oon huomannut, että ainakin ensimmäisen suuntaan ollaan menossa, sillä jälkimmäinen koituis vielä tässä elämäntilanteessa omalle rahapussille ihan liian kalliiks, niin surullista kuin se onkin. Osaan tehdä perustelluita ostoksia ja teen ne sen mukaan, mitä koen oikeesti tarvitsevani ja haluan ensin koluta niin ekologisista kuin myös taloudellisista syistä läpi kirpparit sen tarvittavan jutun toivossa. Mulla oli tekoturkistakkikin niin pitkän aikaa ostoslistalla ja sithän mä törmäsin tähän kirpparilla. Oli ihan huikee päätös odottaa sen sijaan, että olisin rynnännyt ostamaan moisen uutena ja täyshintasena.


FAUX FUR JACKET / MINIMUM (SECOND HAND)
VELVET LACE TOP / H&M
JEANS / MISS SELFRIDGE
OVER THE KNEE BOOTS / HAVE2HAVE (BUBBLEROOM)
BAG / DKNY

Mun toisen välikausitakin sijaa on pitänyt viimeset viis vuotta se kuuluisa tummansininen trenssi, joten voin luvata, että aika varmasti saatte överisti asuja tänä keväänä tän tekoturkisrotsin kanssa, joten varautukaa! Pelottavan usein tää on jo nyt päätynyt ylle ehkä hitusen hyytävistä säistä huolimatta ja pelottavan harvoin (eli en suunnilleen koskaan) haluaisin ees riisua tätä sisälle päästessä.

Millanen suhde sulla on kuluttamiseen ja onko pyrkimyksiä vähentää tai parantaa sitä harkitummilla, laadukaammilla ostopäätöksillä ja/tai eettisyydellä? Haluan keskustelua aikaan, joten mielipiteitä ja mahdollisesti myös niitä erilaisia kulutustottumuksia kehiin. ♥

10 kommenttia:

  1. Oi ylipolvensaappaat on ihan rakkautta! <3 Mä löysin omani kirppikseltä joskus vahingossa ja oon käyttänyt ne nyt lähes puhki. :D

    Mä kuluttajana saatan sortua helposti ostamaan halpoja juttuja ja tarjoustuotteita, joita en nyt niin huutavasti tarvisi. Kuitenkin kalliimpia ostoksia, esim kenkiä, pohdin pitkään ja suosin aina niin fyysisiä kirppareita kuin nettikirppareita parhaani mukaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! Niitä saa yhdisteltyä niin kivasti eri asuihin ja näyttää oikeastaan aina hyvältä. Sulla on käyny ihan älyttömän hyvä tuuri, kun oot kirpparilta bongannut. ♥

      Mulla on toi sama juttu! Tai oli? Nyt oon jotenkin oppinut siitä pois, koska alan oikeastaan aina epäröimään just, että tarviinko sitä tuotetta halvasta hinnasta riippumatta, joten siinä sit karsiutuu kaikki turhake aina pois. Mutta mä oon aikamoinen tarjoushaukka, joten tulee silti tehtyä hyviä löytöjä aina välillä! ;)

      Poista
  2. Ihanat kengät! Samantapaset ylipolvensaappaat löytyy täältäkin 💗

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ylipolvensaappaat on kyllä ihan parhautta! ♥ ;)

      Poista
  3. Tosi mukava ja etenkin mielenkiintoinen postaus, oi miten tästä omasta kuluttamisesta voisin kirjoittaa romaanin :D Hyviä kuvia olet valinnut postaukseen ja tosi nätti ja juuri sulle sopiva asu, rakastuin kyllä etenkin beigeen laukkuun!

    Ihan mahtavaa, että olet onnistunut tekemään löytöjä, joita rakastat ja käytät vuosien jälkeen yhä edelleen, mielestäni se nimenomaan kertoo onnistuneesta ostoksesta ja tällaiseen tunteeseen varmasti jokainen haluaisi pyrkiä, itseni mukaan luettuna. Oma shoppailuni on ollut niin pitkälle kuin vain jaksan muistaa, yleensä juuri sitä, että ostelen vähän sitä sun tätä kun halvalla saa. Vaikka usein ostelenkin ihan järkipohjalta ja oikeasti tarpeeseen, on mukaan mahtunut paljon myös hutiostoja, joita en ole käyttänyt kuin korkeintaan muutaman kerran ja kyllähän sellaiset harmittavat. Vaatekappi pursuaa vaatteita, mutta silti on koko ajan sellainen tunne, ettei ole mitään päällepantavaa. Olen nyt ymmärtänyt, että tämä on kaikki pohjautunut loppujen lopuksi kadoksissa olleeseen omaan tyyliin, kun en ole oikein tiennyt mitä haluan ja mistä tykkään.

    Mulla onkin menossa täällä parhaillaan projektina ihan uuden, nyt vihdoin omaksi koetun tyylin luominen ja kapselivaatekaapin rakentaminen. Avasin tätä asiaa blogissani viime joulukuussa ja työstän täällä parhaillani ensimmäistä päivitystä missä mennään, se olisi tarkoitus saada ulos tässä reilun viikon sisään ;) Kuulun itse juuri näihin "mulle kaikki nyt heti" -ihmisiin, ja nyt osana projektia olisikin tarkoitus opetella itsehillintää, säästeliäisyyttä ja hyvää harkintaa, koska tavoitteena olisi ostaa nimen omaan vain omalle tyylille uskollisia vaatteita, juuri sitä mitä hankintalistalla on, hyvin istuvaa ja laadukasta vernettä, jota jokaista jaksaisin vuosienkin jälkeen hypettää samalla tavalla kuin sinäkin vaikkapa ostamiasi kenkiä :) Ihanaa sunnuntaita! ♥

    http://bottleoflove.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa tutulta toi, että omista kulutustottumuksista vois raapustella kirjan verran tekstiä! ;) Ja kiitos kehuista, ne piristi ihan älyttömästi eilen illalla, kun kommenttia luin ekaa kertaa! ♥

      Pystyn niin samaistuun myös tohon, että on ostettu halvan hinnan takia, jonka myötä aina osa vaatteista ja tavaroista on jääny alkuhuuman jälkeen kaapin perukoille. Less is more -ajattelu on tässä kohtaa niin vahvana, sillä sillon tulee ajateltua ostokset just sen mukaan, että mikä on se oma juttu ja myös se, jos sulla ei oo liian laajalti valinnanvaraa, niin kaikki ne kivat jutut tulee käyttöön.

      Mun täytyykin käydä kurkkaamassa sun blogista postauksia tosta projektista! Myös itselläkin tavotteena olis just ostaa enää oikeastaan vaan semmosia vaatteita, jotka tosiaan tulis käyttöön ihan niin pitkäks aikaa, kun ne vaan suo käyttöiäkseen ja jotka olis aika ajattomia yksilöitä oman tyylin huomioon ottaen.

      Ja hei kiitos kommentista! Näitä pitkiä kommentteja, joissa on todella puitu asiaa, on ihan huippua saada ja saa vähän muutakin mielipidettä sekä näkökulmaa kehiin, vaikka aika samoilla linjoilla ollaan. :) Ihanaa alkavaa viikkoa myös sinne sulle! ♥

      Poista
  4. Ompa ihana asu!! Hirmu kaunis toi laukku ja sitten toi toppi näyttää niin hyvältä :) Ihanaa alkavaa viikkoa sulle :)

    http://kiiainnanmaa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos paljon ihanasta kommentista. ♥ Ihanaa viikonalkua myös sullekin! :) ♥

      Poista
  5. Hyvä, että täällä blogimaailmassakin aletaan puhua entistä enemmän kuluttamisen eettisyydestä. :) Välillä kun blogeja lukiessa tuntuu, että kuluttamisessa ei tarvitse miettiä ollenkaan mitään, sen kun ostaa ja mahdollisimman paljon. Se on minun mielestäni todella surullista.

    Toki itsekin ostan halpoja vaatteita, mutta sitten kun on enemmän rahaa käytössä, aion ruveta ostamaan ekologisempia, eettisempiä ja laadukkaampia tuotteita. Kirppareilta yritän aina välillä löytää jotain vaatteita ja sopivien tullessa vastaan, ostankin niitä. Olen lopettanut vaatekaupoissa huvin vuoksi kiertelyn kokonaan, mikä vähentää paljon vaatteiden ostoa. Ostankin nykyään vain silloin, kun oikeasti tarvitsen jotakin. :)

    Hyvä postaus! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Multa oli hujahtanut tää kommentti ohi, kun huomasin vasta äskön tän! Mutta ehottomasti sitä pitäs tuoda enemmän esille, sillä tuntuu, että kokoajan on uutta tavaraa tai ainakin sitä tuodaan kauheesti esille just somessa ja blogeissa, vaikka siinä on muitakin seikkoja, joita tulis käsitellä ja ottaa huomioon.

      Täällä kans sama homma, että kokoajan yritän kehittää itteeni kuluttajana ekologisempaan ja eettisempään suuntaan sekä tottakai pyrin ostaan aina entistä harkitummin.

      Kiitos! Mä kans oon kovin tyytyväinen tähän postaukseen. :)

      Poista