lauantai 5. elokuuta 2017

BLOGITIIMI - KATEUS

Tulin tän mun työviikonlopun keskellä heittään pohdintoja teille tän kuun blogitiimipostauksen tiimoilta! Elokuun postaus käsittelee aiheenaan kateutta ja annettiin jokaiselle vapaat kädet kertoa omasta näkökulmastaan ja luonnollisesti kateuskin on loppujen lopuks niin yksilöllinen tunnetila ainakin kateuden kohteiden tiimoilta, sillä niin monta näkökulmaa löytyy kuin porukkaakin maapallolta. Sen takia postausaihe oli varsin mielenkiintonen.


Mulla kateus juontaa juurensa jo lapsuuteen, sillä niinkin nuorena sitä koki haluavansa jotain, mitä kavereilla tai sisaruksilla saatto olla, mutta itsellä ei. Tosin sillon se oli vielä henkiselle hyvinvoinnille harmitonta kateutta, mutta pienessä mielessä tuntu silti niin isolta. Useimmiten kateuden kohteena oli tuolloin materia. Nykyään taas materia on vaihtunut aineettomiin juttuihin, koska materia on kumminkin jokaisen hankittavissa, jos vaan niin haluaa. Jokaisella on samat mahdollisuudet säästää oikeastaan kaikkeen.

Tänä päivänä kiinnitän enemmän huomioo ihmisten piirteisiin ja oon huomannut, että etenkin niihin piirteisiin, jotka eroaa mun omista tavalla tai toisella. Sen takia nykyään kadehdinkin enemmän ulkonäöllisiä tai luonteenomaisia piirteitä, jollain on parempi kroppa, kun mulla tai kasvot vastaa sitä omaa ihannetta ja usein sitä tuntee itsensä niin vähäiseks vertailutilanteissa. Toinen on niin paljon rohkeempi tai ystävällisempi ja heti mielessä nostaa toista jalustalle. Oon pyrkinyt kateellisesta ajattelutavasta päästä eroon ja ainakin oon siitä negatiivisesta puolesta saanut irrotettua mielestäni aika hyvin. Edelleen on tosin työstettävää, mutta nykyään uskallan myöntää sen, että oon kateellinen asiasta x, jollon tunne ei enää muhikaan pelkästään mun pään sisällä ja puff, se alkaa katoaan.


Maapallolta ei varmaan yhtäkään ihmisolentoa löydy, joka ei joskus olis ollut kateellinen. Se on oikeastaan semmonen tunne, että sitä ei ees välttämättä itse tiedosta ja oon huomannut, että joillain kateellisuus kuuluu vaan siihen niiden elämäntapaan. Tai tiedättekö, kun se tietty tyyppi jatkuvasti vähättelee ja haukkuu muita eikä tunnu olevan tyytyväinen mihinkään omassa elämässään saatika sit kokee muiden saavutukset uhkana, koska hällä ei oo, niin ei voi olla kellään muullakaan. En tosin tiedä meneekö toi jo katkeruuden puolelle ihan koko elämää kohtaan, mutta mä oon pyrkinyt eroon ton kaltasista ihmisistä, jotka saastuttaa kaiken ympärillään pelkästään sillä kateudella, katkeruudella, mitä lie onkaan, koko elämää ja kaikkia läheisiään kohtaan.


Usein vedotaan siihen, että kateellisilla ihmisillä on huono itsetunto, mutta mä vetoisin ennemminkin huonoon itsetuntemukseen. Kateus kumminkin kielii aina jostain. Omalla kohdallani voisin käyttää esimerkkinä tän kesäistä kateuspiikkiä, kun mä sain kuulla kavereiden koulupaikoista. Olin ja oon edelleen tosi onnellinen, että moni saavutti kovalla työllään sen, mitä on halunnutkin pitkän aikaa, mutta en voi väittää ettenkö olis ollut kateellinen siitä. Hassua olla kateellinen asiasta, jota en edes yrittänyt tänä vuonna, mutta tiedänpähän ens vuonna hakea varmasti kouluun kerta se on jotain, mitä näin kovasti haluan. Ja kyllä, mua alko kaduttaan se, että multa meni kevät ihan sumussa enkä tehnyt mitään koulupaikan eteen saatika edes hakenut.

Toisena syynä kateudelle voi tosiaankin olla se huono itsetunto. Tunnetta ei ehkä osata käsitellä terveellä tapaa, jos ei oo oppinut vielä edes hyväksyyn itseensä ja siihen vielä kaikki ulkopuolelta tulevat paineet. Ei osata arvostaa sitä, mitä itse jo on saatika mitä on saavuttanut, vaan aina ne kaverin saavutukset ja teot tuntuu paljon mittavammilta. 


KÄÄNNÄ KATEUS KASVUKSI

Jotta kaikki tunteet ei patoudu sisälle, niitä tulis tarkastella kunnolla. Sama pätee niin positiviisiin kuin negatiivisinkiin fiiliksiin. Kun tuntee kateutta, niin kannattaa miettiä syitä, jotka fiiliksen aiheutti ja punnita onnistuuko kateuden kohteen saavuttaminen sulta. Jos koet sen liian haastavaks, niin kannattaa kääntää nokka kohti jotain, minkä tekemisestä nautit. Jos taas tiedät pystyväs saavuttaan sen jutun, mistä ootkaan kateellinen, niin kannattaa ottaa vinkistä kiinni, sillä jollain kierolla tapaa, vaikka et itse sitä oo aiemmin tiedostanut, kyseinen juttu on jotain, mitä sä haluat.

Kateus on myrkkyä, jos sitä ei tiedosta ja käy läpi ajatuksella, mikä on mun mielestä pieni vaiva siihen nähden kuin paljon negatiivista energiaa se tuottaa meissä ja kuinka sen voi oikeilla teoilla kääntää positiiviseksi energiaksi. Sillä positiivisella energialla sä saat saavutettua sen, mistä ikinä ootkaan kateellinen.


Käy kurkkaamassa muidenkin tiimityttöjen kateutta käsittelevät postaukset klikkaamalla nimestä! ♥

Jenny  Anniina  Sini  Krista

2 kommenttia: