BLOGITIIMI - 5 KEINOA HALLITA STRESSIÄ

Ihanaa lauantaita! ♥ Tovi on vierähtänyt viime postauksesta ja tuntuu, että ihan hurjan moni asia on muuttunut omassa elämässä sen jälkeen. Ei mitenkään radikaalisti, mutta sanottakoon näin, että oon ehkä osannut tehdä hitusen parempia valintoja ja tehnyt muutaman hankinnan päättäen luopua monista muista jutuista, jotka on todella vaatinu pohtimista. Jälkimmäisistä saatte kuulla omassa postauksessaan aikanaan ja kuten arvata saattaa, niin kyseessä on vaatejuttuja ja eräs pitkään etsimäni löytö laukkujen tiimoilta. Tänään kumminkin on vuorossa kuukauden ensimmäiselle lauantaille tuttuun tapaan blogitiimipostaus, jonka avulla haluan jakaa teille mun viisi parasta keinoa hallita stressiä.


1. OPI, MIKÄ ON SULLE SELKEESTI IHAN LIIKAA

Tuntuu, että viime vuosina mä oon yhä enemmän halunnut koetella rajoja oman jaksamisen suhteen ja oppinut selkeesti sen, mikä ei oo mua. Mulla oli vaihe, jollon kokoajan juoksin jos jonkinmoisissa kissanristiäisissä, suunnilleen päivittäin näin koulun ohella kavereita ja muina päivinä taas juoksin salilla tai muissa harrastuksissa. Vaikeissa elämäntilanteissa kiire toimii mulla, mutta sillon saatoin olla ihan naatti niin henkisesti kuin fyysisestikin aina viikonloppua kohden. Ja eiköhän viikonloppusinkin keksinyt jotain ihan muuta, kun sitä, minkä avulla ehkä jopa palautuiskin seuraavan viikon menoja varten. Musta tuntuu, että tänä vuonna oon ollut hyvässä balanssissa sen suhteen ja mikä tärkeintä, oon oppinut sanoon ei! Pakko sanoo, että fiilis on tosi hyvä ja kiireestä ei voi koskaan syyttää ketään muuta kuin itseään. 

Kiireen saa tekemällä tehtyä, jos ei tunne omia rajojaan ja yliarvioi jatkuvasti omaa jaksamistaan. Onneks tän suhteen oon tehnyt monen monta virhettä, joten niistä on myös opittu. ♥

2. LIIKUNTA

En olis uskonu, että listaan tän omaksi keinoksi hallita stressiä, mutta niin se vaan on. Treenaaminen ja ylipäätään pelkkä kävelylenkkikin vie ajatukset heti pois kaikesta, mikä stressaa sekä vieläpä tulee ihan semmonen fiilis, että pystyt mihin vaan, jos oot haastanu ittes jollain uudella tavalla treenin aikana tai saavuttanu jotain, mikä aiemmin on tuntunu mahdottomalta. Toisaalta kävelylenkki saattaa edistää ongelman ratkasua, kun saat tuuletettua vähän päätä ja siinä samalla näät asiat uusin silmin.


3. MEDITAATIOHARJOTUKSET JA JOOGA

Jooga onkin jo viime keväältä tuttua, mutta hiljattain viime vuoden lopulla aloin yhä useemmin pysähtyyn myös meditaatioharjotusten avulla ihan vaan makaamalla sängyssä ja kuuntelemalla meditaatiomusiikkia. Toimii ainakin mulla pään tyhjennykseen sekä illalla tehtynä auttaa nukahtaan! Jos kirjan lukeminen ei aina auta, niin kannattaa laittaa spottarista joku meditaatiomusalista pyöriin, laittaa silmät kii ja köllötellä selällään ihan rentona. ♥ Mulla se myös selkeesti parantaa unen laatua, kun ne päivän murheet ei tuu uniin. 

Usein yhdistän joogan ja meditaatioharjotuksen yhteen etenkin illalla. Joogaliikkeet, jotka pystyt tekeen sängyssä ja vaikkapa korvanapeista kuuluvat luontoäänet rauhottaa ja rentouttaa ihanasti päivän jumeista. Tätä tosin ei ihan hirveen aikasin illasta kannata tehdä, sillä voin luvata sen, että tän jälkeen uni maistuu alta aikayksikön!

4. AIKATAULUTUS

Varaa tarpeeksi aikaa päivästä ihan pienimmällekin arkirutiinille, jollon et joudu kiireessä hätiköimään askareiden ja muiden tehtävien suhteen. Niin hassulta, kun se saattaa kuulostaakin jonkun toisen korviin, niin mä yleensä aikataulutan työaamuille aamupalan, meikkauksen, aamupesut sun muut sekä arvioin ajan, jollon mun tulis olla valmis ja lähteä töihin. Toimii mulla tosi hyvin! Sama tapa pätee oikeastaan ihan mihin vaan muuhunkin ajankohtaan, vaikka toisinaan saatankin esimerkiks vapaapäivinä ottaa tän vähän iisimmällä asenteella.


5. LUKEMINEN

Uppoudu johonkin tunteita herättävään kirjaan, joka tekis mieli ahmia yhdeltä istumalta. Kaikki huolet unohtuu tuossa tuokiossa! Tähän tarkotukseen voisin suositella ainakin Anna-Leena Härkösen kirjaa nimeltä Loppuunkäsitelty, joka itsessä nosti tosi vahvoja tunteita pintaan. Kirja käsittelee Härkösen siskon itsemurhaa, joten jos ei ihan yhtä synkkää aihetta halua luettavakseen, niin mut ainakin ampas ihan totaalisesti mukaansa Becca Fitzpatrickin Langennut enkeli -kirjasarja, koska oon turhankin heikkona fantasian ja rakkausromaanien risteytyksiin.


Lisää keinoja stressin helpotukseen löydät muiden tiimityttöjen blogeista klikkaamalla nimestä! ;)

Jenny  Anniina  Sini  Krista

4 kommenttia:

  1. Hyviä vinkkejä sulla tässä! Erityisesti lukeminen toimii itsellä hyvänä rentoutumiskeinona, mutta toi on myös todella tärkeää, että oppii tunnistamaan omat rajansa ja tietämään mikä on just omaan elämäntilanteeseen liikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se on kyl tärkee taito osata sanoo ei sillon, kun ei vaan omat resurssit enää riitä. :) Ja lukeminen on niin oiva tapa saada mieli muualle! ♥

      Poista
  2. Kiva postaus! <3 Liikunta on kyllä niin kaikin puolin loistava keino hoitaa stressiä ja mieltä muutenkin, että suosittelisin sitä kyllä ihan jokaiselle. Komppaan kyllä myös muitakin postauksen kohtia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, että tykkäsit! ♥ Ja oon kans ite saanut todeta saman liikunnasta nyt, kun on päässy lähinnä koululiikunnan takia syntyneestä liikuntainhosta eroon. :)

      Poista